Hírek

Új korszak elé néz a világ: dollárbilliókba kerülhet

2014.06.02 Forrás: Energiacentrum.com

A világ gazdaságai egyre nagyobb mértékben fognak villamos energiára támaszkodni a 21. században, megingatva ezzel az olaj szerepét, mint a világ vezető energiaforrása - állítja a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) új jelentése. Felmerül azonban a kérdés: hol és milyen forrásból állítja majd elő a világ a növekvő kereslet kielégítéséhez szükséges áramot. Egészen meglepő megoldások is szóba jöhetnek, akár az autók is biztosíthatják az energiaigényünk egy részét.(portfolio.hu)

A beszámoló elsősorban azt vizsgálja, hogy milyen hosszú távú folyamatok várhatók a világ energiaellátásában, illetve milyen módszerek és technológiák szükségesek egy megfizethető, biztonságos és alacsony károsanyag-kibocsátású energiarendszer eléréséhez. Az IEA szerint ugyan a zöldenergiás technológiák előretörése a fejlődő országokban valamennyire kompenzálta azok visszaszorulását a fejlett ipari országokban, összességében a környezetbarát módszerek térnyerése kisebb mértékű, mint azt a korábbi előrejelzések megjósolták.

Változnak a felhasználók...

Az elektromos áram a világ gazdasági átalakulásának egyik fő hajtóereje. A feltörekvő országokban végbemenő, a lakosság egyre nagyobb részét elérő gazdasági fejődés kapcsán egyre több helyre jutnak el légkondicionálók, számítógépek, okostelefonok és egyéb termékek, melyek üzemeltetéséhez áramra van szükség. Ezen kívül világszerte terjed az elektromos meghajtású járművek használata, így nem meglepő, hogy a világ villamos energia-kereslete várhatóan minden más energiafajtáénál nagyobb mértékben fog nőni. Az IEA előrejelzései szerint a villamos energia-kereslet több mint kétharmadával fog nőni 2011 és 2035 között, ráadásul a fellépő igény nagy részét az OECD-n kívüli, fejlődő országok adják majd.

...és az előállítás módja is

Maria van der Hoeven, az IEA ügyvezető igazgatója szerint a villanyáram szerepe, mint a gazdasági növekedést és fejlődést biztosító energiahordozó, folyamatosan növekedni fog a század első felében. Felhívja a figyelmet azonban arra is, hogy az áram, a benne rejlő rengeteg lehetőség ellenére nem oldja meg minden problémákat, sőt újakat kreál. A világban végbemenő aktuális energiapiaci folyamatokat aggasztónak tartja; elsősorban azt, hogy a szén növekvő felhasználása elhomályosítja a megújuló energiák terén történő előrehaladást. Szintén problémaként emelte ki azt, hogy a villamos energia-rendszer károsanyag-kibocsátása globálisan nem változott az elmúlt 20 évben.

Közép távon, 2035-ig az IEA számításai szerint a jelenlegi 41%-ról 33%-ra csökken majd a szén szerepe, mint áram-előállító erőforrás, de így is a legjelentősebb marad, ráadásul a másik fosszilis energiahordozó, a gáz részesedése is 22% körül stagnálhat. A megújuló energiák szerepe a villamos energia-előállításban jelentősen nőni fog, a jelenlegi 20%-ról 31%-ra, azonban a változó megújuló energiaforrások (VRE), mint a szél- és a napenergia térnyerése komoly kihívásokkal szembesülhet bizonyos piacokon.

Parkolással légkondit

Többek között a fukushimai katasztrófa utáni áramkimaradás hívta életre az "autóból a lakásba" (vehicle-to-home / V2H) elvet. A rendszernek köszönhetően lehetséges, hogy a parkolás közben töltődő elektromos autók mintegy áramtárolóként szolgálhassanak a háztartások számára. A rendszer egyébként a ház tetején esetleg elhelyezett napelem panelekkel is összekapcsolható és teljesen feltöltött állapotban egy tipikus Japán háztartás kétnapi energiaszükségletét tudja fedezni. A Nissan LEAF autóin keresztül már több mint 2000 ilyen rendszert adott el. Amerikában is voltak hasonló próbálkozások, ott azonban az autók gyakoribb használata és a lakosság magasabb energiafogyasztása miatt "csak" az áltagos háztartás egynapi igényét tudta fedezni a rendszer.

A rendszer még további fejlesztésekre vár, a technológia egyelőre még drága és nem mindenhol kivitelezhető, de közép- és hosszú távon egyre inkább elképzelhető terjedése és kibővítése. Közép távon az irodák részleges áramellátása képzelhető el ilyen módon, hosszú távon pedig még ennél is több. A vehicle-to-grid (V2G) rendszerben feltöltött autók az egész villamosáram-hálózat hatékonyságát növelni tudják, illetve biztosíthatják annak zavartalan működését olyan magas terhelésű időszakokban is, mint amikor pl. nyáron mindenki egyszerre működteti a légkondicionáló és hűtő berendezéseket.

Még mindig túl káros a termelés, de drága az átállás

A villamos energia részesedése a világ teljes energiakeresletéből nagyjából megduplázódott az elmúlt 40 évben, ennek ellenére a jelenleg megtermelt energia nagy része aligha nevezhető alacsony karbonintenzitásúnak. A világ teljes energiafelhasználásának mintegy 40%-át fordítják villamos energia termelésére és ez szintén ekkora hányadát adja az energiával kapcsolatos széndioxid-kibocsátásnak. Az IEA véleménye szerint azonban költséghatékony, gyakorlati megoldásokkal elérhető lenne az energiahatékonyság növelése, a villamos energia-kereslet kordában tartása, valamint az energiatermelés szinte teljes szénmentesítése 2050-re.